BASINDA BİZ

Yatak, Mobilya Pazarından Daha Hızlı Büyüyor


Yatak, Mobilya Pazarından Daha Hızlı Büyüyor

Artan tüketici bilinciyle birlikte dünyada olduğu gibi Türkiye'de de yatak pazarı nüfus artışından hızla gelişirken, artan taleple sektör son 10 yılda mobilyaya göre yüzde 15-20 oranında daha fazla büyüdü.  

 

Türkiye'nin ihracatı 10 yılda 5 kat arttı.

Son 10 yılda en büyük 20 üretici ülkenin ihracat büyümelerine bakıldığında Vietnam 41 misli, Endonezya 16 misli ve Türkiye 5 misli ihracatlarını artırdığını aktaran Uluslararası Yatak Endüstrisi Derneğin (İBİA)Yönetim Kurulu Başkanı Osman Güler, "İthalat sıralamasına bakarsak 1,465 milyar dolar tüketiminin yüzde 16'sı ile ABD en fazla ithalat yapan ülke konumunda. 435 milyon dolarlık tüketim ve yüzde 54' 7oranla Almanya 2'inci. 325 milyon dolar tüketimin yüzde 44 ile Fransa 3’üncü, olurken, 320 milyon dolar tüketimle Japonya 4'üncü oldu. 5'inci sıradaki Hollanda 234 milyon dolarlık tüketim yaparken, Türkiye ise sadece 10 milyon dolarlık ithalat gerçekleştiriyor. Bu da tüketimin yüzde 6'sı oluyor ve oldukça düşük bir oran" bilgisini verdi.  

 

Türkiye ve dünyanın birçok bölgesinde yaşanan tüketici bilinçlenmesiyle yatak pazarı nüfus artış oranının üzerinde büyüme ortaya koydu. Uluslararası Yatak Endüstrisi Derneği'nin (IBIA) verilerine göre 2010 yılında başlayan, yatağın mobilyadan ayrışması, son 10 yılda, yatak sektörüne mobilya sektörüne göre yüzde 15-20 oranında daha fazla büyüme getirdi. 2020 yılında istatistiklerine göre son 10 yılda dünya da yatak üretimi yüzde 35 büyüme gerçekleştirirken, 2021 beklentilerinde yüzde 6 gibi bir büyüme öngörülüyor.

 

31 milyar dolar büyüklüğe sahip  

IBIA'nın kayıtlarına göre 2020 yılında dünyada 31 milyar dolar değerinde 240 milyon adet civarında yatak üretimi gerçekleştirildi. Bu üretimde 9,277 milyar dolar ve yüzde 30’!uk pay ile Çin ilk sırada bulunuyor. Çin'i sırasıyla 7,716 milyar dolar ve yüzde 25 pay ile ABD, 1,059 milyar dolar ve yüzde 3.4 ile Hindistan, 803 milyon dolar yüzde 2.5 ile Polonya, 751 milyon dolar ve yüzde 2.4 ile Brezilya takip etti.  

Türkiye ise 406 milyon dolarlık üretim ve yüzde 1.3 ile 14'üncü sırada yer alıyor.  

 

Tüketimde Amerika ilk sırada  

Tüketim tarafında ABD 9,019 milyar dolar ile ilk sırada yer alırken, ABD'yi 8,540 milyar dolarla Çin, 1,050 milyar dolarla Hindistan, 810 milyon dolarla Almanya, 710 milyon dolarla Kanada izledi. Türkiye ise 162 milyon dolarlık bir tüketim ile 20'nci sırada yer alıyor. Nüfus oranına göre ise, yatağa en fazla para ödeyen ülkeler sırası ile İsviçre, Danimarka, ABD, Avustralya ve Kanada oldu.  

 

Yatak ihracatında 5'inci  

İhracatta ise'800 milyon dolar ile Çin en fazla ihracat yapıyor, fakat üretime göre ihracat payı sadece yüzde 8.62 ve ihracatının yüzde 23'ünü Japonya'ya, yüzde 9'unu Avustralya'ya yapıyor. İkinci sırda yer alan Polonya 715 milyon dolarlık ihracatının yüzde 31'ini Almanya'ya yüzde 7'sini Hollanda ve diğer Avrupa ülkelerine ihraç ediyor. Üçüncü sıradaki Vietnam 507 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiriyor. İhracatının yüzde 70'ini ABD'ye ve yüzde 23'ünü ise Japonya'ya yapıyor. Dördüncü sırada Endonezya bulunuyor ve 298 milyon dolarlık ihracat yapan Endonezya üretiminin yüzde 88.5'ini ihraç ederken, ihracatının yüzde 93'ünü ABD'ye, yüzde 3'ünü de Singapur'a gerçekleştiriyor. Türkiye ise 255 milyon dolarlık ihracatı ile beşinci sırayı alırken, üretiminin yüzde 62.5'ini ihraç ediyor, bunların yüzde 42 ABD'ye, yüzde 8 'ini İngiltere'ye gerçekleştiriyor.

 

Pandemide kapasiteler ikiye katlandı  

Pandemide yataklarının çok rahat olmadığını fark edilmesinin daha rahat yatak arayışlarına yönlendirdiğini aktaran Uluslararası Yatak Endüstrisi Derneği (IBIA)Yönetip Kurulu Başkanı Osman Güler, “Bu durum yatak talebini arttırdı ve yatak üreticilerinin çoğu kapasite artırımlarına girerek yeni yatırımları teşvik etti. Bu dönemde Türkiye'de üretim kapasitesi neredeyse ikiye katlandı" dedi.  

Yatak üreticilerinin ihracatın en büyük handikaplarından olan lojistikte hacim problemini aşmak için, preslenip rulo yapan paketleme makine yatırımlarına girdiğini de belirten Güler, "Bu makinalar üreticilerimizin ihracattaki lojistik maliyetlerini düşürmesine yardımcı olup ihracat rekabetlerini artıracak" diye konuştu.  

 

Tedarik avantajına sahip  

Türkiye'deki yatak üreticilerinin bir başka büyük avantajının da tedarikçi gücü olduğunu söyleyen Osman Güler şu değerlendirmeyi yaptı: "Uluslararası Yatak Endüstrisi Derneği üyeleri olarak yatak üreticilerine makine ve teknoloji tedariklerinin yanında kumaş, yay, sünger, keçe elyaf, tela, yapıştırıcı, ambalaj, kılıf, iplik ve buna benzer ihtiyaçları olan tüm malzemelerinin tedarik zincirini gerçekleştiriyoruz. Türkiye'de 3 milyar dolarlık bir hacmi ile ve bunun 2 milyar dolardan fazlasını ihraç eden bu sektör dünyada öncü konumda. Birçok alanda tedarikçi pozisyonundaki üreticilerimiz dünyada sektörü yönlendiren ve lider konumda. Ülkemizin konumu, Çin'den olan tedarik ve navlun sıkıntılarını da göz önünde bulundurursak ülkemizdeki yatak üreticileri avantajlı konumda. Bu avantajlarımızı doğru değerlendirebilirsek ihracatımızı çok daha iyi seviyelere getirebiliriz."  

 

İlhan, L. (2022, Mart 17).  Yatak, mobilya pazarından daha hızlı büyüyor.  Dünya, 9.